Gewoonbyzonder | Wat doet een psycholoog?

Een psycholoog is iemand die mensen ondersteunt bij psychische problemen. Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld onzekerheid over uw uiterlijk of gewicht, piekergedachten over de toekomst, schuldgevoelens over het verleden, relatieproblemen met uw partner of problemen op het werk. We verkennen het probleem eerst, bespreken samen de doelen waaraan u wilt werken en gaan vervolgens over tot behandeling van uw klachten. Dit kan in de vorm van gesprekken, schrijfopdrachten, rollenspellen, praktijkoefeningen of ontspanningstechnieken zijn.

Wat is therapie?
Therapie bestaat uit gesprekken die u bij een psycholoog voert om aan een oplossing te werken bij psychische problemen. Therapie kan gezien worden als een samenwerkingsverband tussen de psycholoog en de cliënt. De therapeut stelt vragen, geeft praktische tips en denkt mee over de oplossing van ervaren problemen. De oplossing ligt nog steeds in uw handen, want u kent zichzelf het beste en weet als geen ander wat bij u past.

Wilt u meer weten? Neem gerust contact op met één van de psychologen van praktijk Gewoonbyzonder.

Cognitieve Gedragstherapie (CGT)

Binnen praktijk Gewoonbyzonder worden verschillende methodes gebruikt om mee te werken. CGT is er daar één van. Deze manier van werken spreekt de therapeuten aan en het is een wetenschappelijk beproefde methode voor volwassenen.

Wat is cognitieve gedragstherapie?
Cognitieve gedragstherapie richt zich op het veranderen van zowel uw denkpatronen (cognities) als uw gedragspatronen.

Laten we, om het uit te leggen, eens uitgaan van somberheid/depressie. Wie belangrijke zaken en gebeurtenissen in zijn leven steeds weer vanuit een negatief standpunt bekijkt, wordt gemakkelijk somber of geïrriteerd. U zult merken dat uw stemming beter hanteerbaar wordt als het u lukt om uw negatieve gedachten te veranderen. Het uitgangspunt bij cognitieve therapie is dat feitelijke gebeurtenissen zélf niet zozeer de boosheid, somberheid , verdriet of angst veroorzaken, maar dat gedachten die de gebeurtenis oproepen hier voor zorgen (bijvoorbeeld: iemand is bezig op de computer en als de computer vastloopt denkt zij meteen het ergste: “zie je wel, het lukt nooit”).
Naast negatieve gedachten is wat iemand doet ook van invloed op hoe de persoon zich voelt. Als iemand door bijvoorbeeld depressie bepaalde zaken steeds uit de weg gaat, versterkt zijn depressie in plaats van dat deze vermindert. Binnen de cognitieve gedragstherapie wordt gekeken welk gedrag niet werkt en wordt nieuw gedrag geoefend.

Hoe werkt cognitieve gedragstherapie?
De behandelaar helpt u om de gedachten op te sporen die u bijvoorbeeld depressief maken. Vervolgens wordt gekeken of deze gedachten ook kloppen met de werkelijkheid. Als u tot de conclusie komt dat de gedachte onjuist is, wordt gekeken of u tot een andere gedachte kunt komen die u meer helpt in plaats van dat die u depressief maakt. Voor het slagen van de behandeling met cognitieve gedragstherapie is het noodzakelijk dat u dagelijks huiswerkopdrachten uitvoert. U moet bijvoorbeeld gedachtendagboekjes bijhouden van situaties waarin u zich vervelend voelde en de gedachten die daarmee samenhingen uitwerken. Ook is het mogelijk dat u de opdracht krijgt om te toetsen of bepaalde opvattingen kloppen. Tevens kijkt u samen met uw behandelaar naar welke dingen die u doet die u somber maken (gedragspatronen). Deze gedragspatronen en de omstandigheden brengt u in kaart om vervolgens met oefeningen beter te kunnen reageren op die omstandigheden.

“GEWOON WAAR MOGELIJK, 
BIJZONDER WAAR NODIG”

  Wachttijd

De wachttijd verschilt per behandelaar. Zie voor de actuele informatie over dit onderwerp, onder ‘praktische informatie’.

  OPENINGSTIJDEN

Ma t/m vr 09:00 – 17:00
Za t/m zo Gesloten

  Herman – 06 22 87 47 51

  Annebet – 06 14 47 02 56

  Marieke – 06 24 12 66 54

  Jolanda – 06 11 10 40 29

  LOCATIES

Harderwijk Ermelo Nunspeet